NORMA JEANE |
MARILYN MONROE, 1926-62 |
MARILYN MONROE |
 |
 |
|
 |
IDÉZETEK RÓLA |
 |
Na
lássuk mit mondtak a kortársak-
milyennek látták?
"Ő a szexepil
hivatásos főpapnője!" - Sidney Skolsky |
"Marilyn
megdöbbentően szép nő volt, szelídnek és sebezhetőnek nézett
ki. Hétköznapi nő volt, akinek történetesen rendkívül szép
volt az arca és a teste." -
mondta Tony Curtis. Furcsa módon, mintha ezt a két mondatát
kevesebbszer idézgetnék, ellentétben a sokat emlegetett,
hírhedt kifakadásával: (sokak szerint a Marilyntől kapott
kosara miatt) "Olyan
volt vele csókolózni, amilyen Hitlerrel lehetett."
Érthetetlen
módon, volt amikor pillanatok alatt megtanult tökéletesen több
oldalnyi szöveget, de sokszor, túl sokszor kifogott rajta egy
árva mondat. Hatvanszor kellett megismételni miatta egy
jelenetet, ráadásul minden elrontott felvétel után sírva fakadt,
így állandóan újra kellett sminkelni. Ezért akár napokig is
eltarthatott vele egy rövid -mások által percek alatt lezavart-
beállítás felvétele." - Billy
Wilder
Aztán még egy
Billy-től, talán a legismertebb:
"Él Bécsben egy nagynéném. Ő sosem késne el a forgatásokról, és
akár visszafelé végigmondaná az egész forgatókönyvet... Csak
éppen senki nem nézné meg őt a moziban."
"Soha nem
gondoltam volna, hogy ilyen nagy sztár lesz. Ha bármi különleges
volt is benne, ekkoriban még nem került felszínre."
- Cary Grant, aki a Monkey Business c.
filmben volt partnere, nem mondhatni, hogy felhőtlen
munkakapcsolatban (ha ez nem derült volna ki az idézetből).
"Minden
trükköt ismert: hogyan húzza ki a szemét, milyen krémet és
alapozót használjon, melyik a tökéletes rúzs, ami illik a
szájához. Csodálatos nő volt, de persze ez is az illúzió része.
Amikor smink nélkül, természetes adottságaival látta az ember,
akkor egyszerűen szép volt, de semmi több, és ezt ő is tudta.
Olyan kisebbségi komplexussal küzdött, amilyet én még soha nem
tapasztaltam." -Allan Snyder,
haláláig állandó sminkese. (Még a halotti maszkot is ő
készítette a ravatalra Marilynnek.)
"Az
ártatlanság és a romlottság különös keveréke ez a nő."
-Laurence Olivier, aki igazán nem volt
nevezhető egy tipikus Marilyn-rajongónak.
Egy közismert
reklámügynök mondta róla:
"Két dolgot csinál remekül: ahogyan jár és ahogy megáll. Meg
aztán jó érzékkel mindig a méreténél vagy két számmal kisebb
ruhákat vesz magára."
"A csodás
legenda mögött igazi nő rejtőzik gyermekien tiszta tekintettel,
és én ezért szeretem őt."-írta róla
könyvében Yves Montand.
És még egy Montand
sziporka - "Ha kiejtem a
nevét, egy sugárzóan eleven lány jelenik meg előttem farmerben,
kigombolt blúzban, szőkén, mosolyogva. Ha Marilynre gondolok,
egy vakítóan kék szempárt látok, olyan tiszta tekintetet, amely
a nők többségét csak időszakosan jellemzi."
" ...halk
szavú, kissé bizonytalan és könnytől csillogó szemű. Olyan
vadócnak és rémültnek tűnik, akár egy őz: ha bárki egyetlen
hirtelen mozdulatot tenne, átveti magát a kerítésen."
- mondta róla Fredda Dudley újságírónő, aki az Egy sztár
születik c. cikkét írta a Photoplay 1950 szeptemberi számában.
"Pontosan
tudta mit kell tennie, mozdulatai, keze, teste egyszerűen
tökéletes volt. Ő volt a legszexibb. Jobb, mint bárki más. -
Earl Moran grafikus, illusztrátor
áradozott róla így, aki rengeteg grafikát készített Marilynről
újságokba-plakátokra.
"Gyakran 15
vagy még több ismétlés is követett egy jelenetet... nem könnyű,
gyakran bosszantó. És mégsem gyűlöltem Marilynt. Nem volt benne
kicsinyesség - semmi gonosz... inkább valami szomorú - mintha
szeretne közeledni,de fél bízni. Kényelmetlenül érezte magát.
Nem tett semmi erőfeszítést, hogy kedves legyen, mégis az volt."
- Lauren Bacall önéletrajzában
emlékezik közös forgatásukra a Hogyan fogjunk milliomost? c.
filmben.
"Úgy vélték, a
filmcsillagocska Marilyn helyes lány, de utálták, amiért Monroe,
a színésznő lett belőle." - Simone
Signoret észrevétele Marilyn tágabb, olykor szűkebb
környezetéről.
"Hollywood
legtisztességesebb lánya volt. Soha senkire nem mondott rosszat.
És a humorérzékét bárki megirigyelhette volna." -
mondta róla Elia Kazan, a
nagynevű rendező.
"Marilynhez
szerzetesi türelem kellett. Ha a forgatás kilencre volt
megbeszélve, ő délben érkezett. Rémálom volt vele dolgozni...de
ha újra készíthetnék vele egy filmet, nem haboznék.
- mondta róla nagy kritikusa, a híres rendező, Billy Wilder.
"Ritkán
találkozni színésznővel, aki annyira retteg a felvevőgép elé
állni, mint Marilyn. De mikor végre elszánta magát, akkor a
kamera szerette őt. Minél jelentősebbé vált, annál rémültebb
lett. Egyáltalán nem bízott saját tehetségében."
- mondta Howard Hawks, a Gyanús dolog rendezője.
"Marilyn
egyszerűen csak attól retteg, hogy nem elég jó a megjelenése."
- állapította meg
végkövetkeztetésként Allan Snyder, Marilyn sminkese.
"Shirley
Temple esetében évente húszszor felröppent a hír, hogy
elrabolták. Monroe esetében évente vagy hússzor felröppen a hír,
hogy megerőszakolták és elrabolták."
- írta Robert Cahn, a Collier's magazinban.
"Nagyon
érdeklődő és nagyon bizonytalan - szerény, pontos és kevéssé
temperamentumos. Arra vágyódott, hogy az emberek szeressék, s ha
beszélgetett valakivel, partnere váratlan mélységekbe
pillanthatott be. Olyan érdeklődést tanúsított intellektuális
témák iránt, ami enyhén szólva meghökkentő volt. Nehezen
lehetett összpontosítani a jelenlétében."
- mondta róla George Sanders, a "Mindent Éváról" filmbéli
partnere.
"Marilyn
egyike a Hollywoodban szaladgáló, mohó, fiatal nőcskéknek."
- mondta Nunally Johnson.
"A bűbáj
hurrikánja, akinek remek érzéke van ahhoz, hogy alaposan
megismerje az általa ábrázolt alakot - tudja, hogyan kell
belépni egy jelenetbe, hogyan kell lekötni a közönség figyelmét
a jelenet alakulása során, és hogyan kell befejezni egy
jelenetet." -
nyilatkozta Jean Negulesco rendező örömében, mikor közölték
vele, őt kérik fel George Cukor utódjául a Valamit adni kell
c.film dirigálására. (Marilyn-t már rendezte a Hogyan menjünk
férjhez egy milliomoshoz c. filmben.)
|